Bästa träningen – simning

Det finns många olika sätt att träna på, och jag tror att jag har testat de allra flesta. Det är allt från olika typer av lagsporter till individuella grenar, till vanlig löpning och styrka till olika typer av träningspass. Det har aldrig varit något som varit fullständigt klockrent för mig. Jag har verkligen försökt att känna efter, men det blir alltid så att jag återvänder till den träningsformen som har fungerat allra bäst för mig, i alla lägen. För saken är den att det är en väldigt harmonisk och skonsamt träning, någon som jag verkligen behövt i olika delar av livet. Jag har nämligen fått många olika skador genom året, troligen för att jag är lite övermodig när jag kommer in i saker och ting. Jag ville ju då såklart fortsätta träna trots att jag är skadad och det var då simningen räddade mig.

Det är verkligen en skön känsla att hoppa ner i vattnet och börja ta sina simtag. Saken är den att det är du själv som bestämmer vilken belastning du vill lägga på det. Det är helt klart möjligt att köra på så hårt att man blir helt slut, och det är precis lika enkelt att simma enbart för rehabilitering. Det finns väldigt många olika funktioner med vatten och simning som är bra för kroppen och jag kommer nog inte hitta något som är bättre. Att dessutom få känna känslan av att kroppen flyter och jag förflyttar den är alltid lika förtrollande. Simningen är verkligen räddningen för en trött och sliten kropp, för att få tillbaka den på rätt väg igen.